بیماری های مقعدی

بیماری های مقعدی و مشکلات تشخیصی

یکی از شایع ترین بیماری هایی که امروزه با آن برخورد میکنیم بیماری های ناحیه مقعد می باشد که خوشبختانه اکثرا به راحتی قابل درمان هستند . عوامل مختلفی در بوجود آمدن این نوع بیماری ها وجود دارد. از جمله عدم رعایت بهداشت فردی ، نشستن های زیاد ، عدم مصرف سبزیجات و آب آشامیدنی به اندازه کافی و یبوست .متاسفانه اکثر افرادی که به این نوع بیماری ها دچار می شوند از مراجعه به پزشک امتناع کرده و سعی در خوددرمانی میکنند.مهمترین دلایل این رویکرد اشتباه ، شرم و حیا برای معاینه، ترس ازسرطان ، ترس از بستری شدن و … می باشد .

بیماری های مقعدی و انواع آن:

فیشر یا شقاق مقعدی

شقاق مقعد :

این نوع بیماری معمولا بر اثر پارگی قسمت بیرونی مقعد شکل می گیرد که معمولا بر اثر اجابت مزاج یا سفت یا خشک بودن مدفوع و حتی اسهال های آبکی بروز پیدا میکند . ترک مقعدی معمولا با درد و خونریزی بعد یا حین اجابت مزاج همراه است .که به مرور فروکش کرده و با اجابت مزاج بعدی خود را مجددا نشان می دهد . در مواردی نادر این بیماری ممکن است نشانه ای از یک التهاب روده یا بیماری آمیزشی یا حتی سرطان باشد .

برای تشخیص این بیماری‌ها انجام تست‌های تکمیلی مانند کولونوسکوپی تحت بی‌هوشی نیاز است.

هموروئید یا بواسیر :

شایع ترین بیماری مقعدی هموروئید است که اکثرا در سنین 30 سال به بالا بروز پیدا میکند . درواقع وریدهایی در ناحیه مقعد تشکیل می شود که علت آن عموما فشار زیاد به ناحیه پایینی روده می باشد . این فشار ممکن است بر اثر زور زدن زیاد برای دفع مدفوع ، حاملگی ، پیری و … باشد . نشانه آن معمولا خارش بیش از حد ، خونریزی ، درد و بیرون افتادگی می باشد که اکثرا بر اثر دفع مدفوع اتفاق می افتد .

هموروئید داخلی و خارجی

مقعد خارش دار :

همانطور که از نامش پیداست به خارش اطراف یا داخل مقعد برمیگردد .  علت اصلی آن هم عدم رعایت بهداشت فردی یاحتی افراط درآن می باشد . پیشنهاد می شود در صورت ابتلا به این بیماری از لباس های گشاد استفاده کرده . مصرف قهوه ، نوشابه سیاه و چای را کاهش دهید . این موارد ساده می تواند در درمان بیماری های مقعدی تاثیر بسزایی داشته باشد . همچنین تشخیص زودهنگام  این بیماری توسط پزشک می تواند در عدم پیشرفت آن موثر باشد .

@سایر بیماریهای مقعدی کمتر شایع شامل: آبسه و فیستولهای پری آنال وسینوس پایلونیدال(کیست مویی)و زگیل های مقعدی میباشند .

آبسه و فیستول مقعدی

راهکارهای
عمومی درمان بیماری های مقعدی :
     اولین ومهمترین نکته در درمان بیماریهای مقعدی,مراجعه به موقع به پزشک وتشخیص درست بیماری بامعاینه آنوسکوپی است . در صورت مشاهده کوچکترین علامت سریعا به پزشک مراجعه کنید وگرنه باید متاسفانه منتظر پیشرفت آن و حتی جراحی باشید .

در درمان بیماری های مقعدی حساسیت و وسواس به خرج دهید بخصوص در زمینه بهداشت فردی و مصرف زیاد آب و سبزیجات .استفاده از مکمل های نرم کننده مدفوع با افزایش فیبر رژیم غذایی میتواند یبوست و اجابت مزاج را تحت تاثیر قرار دهد .همچنین تحرک و پیاده روی و پرهیز از سیگار و دخانیات ونوشابه ها.

یکی از راه های درمان هموروئید های درجه پائین استفاده از لیزر یا IRC  (اینفرا رد کواگولاسیون) میباشد .

IRC لیزر هموروئید

تشخیص بیماریهای مقعدی با معاینه آنوسکوپی